Highway to Hell(s Canyon)!

8 januari 2016 - John Day, Oregon, Verenigde Staten

Zoals jullie weten rijden we, al meezingend met de  (spotify) top 2000, Amerika rond. Ondertussen hebben we al hard met "Stairway to Heaven" van Led Zeppelin meegezongen en als tegenhanger ook met "Highway to Hell" van AC/DC. Heerlijk!

Vandaag wilden we naar de Hells Canyon. Over de Hells Canyon wordt gezegd dat die nog imposanter is dan de Grand Canyon omdat het 2400 meter diep is (Grand Canyon slechts 1600 meter). Dat wilden we wel zien! De reis vandaag zou dan vanaf Baker City in een soort van rondje van circa 280 kilometer naar La Grande lopen. Leuk!

De route was weer overweldigend mooi. We hebben even een bliksembezoek gebracht aan Richland en Halfway, twee zeer rustgevende stadjes (respectievelijk 160 en 280 inwoners), waar in Halfway een uithangbord vertelde dat jagers welkom zijn. Tijdens de route leek het wel alsof we alle vier de seizoenen tegenkwamen: lenteachtige taferelen met grazende koeien en hun kalfjes, herfstige uitzichten van stromend meanderend water, heerlijke zonnige helderblauwe luchten als we met onze auto richting het westen reden, maar ook super dikke pakken sneeuw op de weg! Deze sneeuw was ook de reden dat we, na circa 70 miles, onze weg naar de Hell niet meer konden vervolgen. Een andere route via het noorden was niet mogelijk, we moesten helaas dezelfde weg weer terug!

Terug in Baker City hebben we iets gedronken bij Bella's, in de verwachting dat het hier om eenzelfde warme sfeer ging als enkele dagen geleden bij een andere Bella. Nee dus, maar de koffie was lekker.

Vervolgens een stuk "The Old State Highway 7", een weg met aan weerskanten Ghosttowns, gereden. Veel van die plaatsen konden we niet bereiken vanwege de sneeuw/ijzel die er op de toegangswegen lag. Wel konden we het plaatsje Sumpter bekijken. Vijf mannen vonden hier in 1862 goud en besloten er te blijven. Rond 1900 was het het middelpunt van diverse kampementen waar goud gedolven werd. Sumpter telde toentertijd zeven hotels, zestien saloons, drie kranten, twee kerken, een operahuis, twee banken, een red light district en vele andere bedrijven. Zeer welvarend dus, nu wonen er slechts in totaal circa 150 inwoners.

Ondertussen zijn we in John Day. Blijkt dus dat die John Day een man is die werkelijk heeft bestaan, maar dat hij zelf nooit hier geweest is....