Alcatraz

14 januari 2016 - Santa Cruz, California, Verenigde Staten

Enkele dagen geleden hadden we al kaartjes gekocht via internet. Helaas verkopen ze tot eind februari geen avondtickets, dat leek me namelijk nog leuker!

Gisterenavond zijn we, door omstandigheden, helemaal in Oakland geland, enkele miles van de pier. Vanmorgen dus vroeg uit de veren. Afvaart naar Alcatraz stond op 9.10 uur, daarvoor werden we om half 9 bij de veerpont op Pier 33 verwacht. Verder werd geadviseerd om circa 45 minuten te reserveren om de auto ergens kwijt te kunnen. Lekker op tijd weg dus want we hadden ook nog rekening gehouden met enkele minuten vertraging door het verkeer. Qua tijd waren de miles niet zo'n probleem, maar de flies wel, zeker bij de plek waar tol betaald moest worden om de San Francisco-Oakland Bay Bridge (kortweg Bay Bridge) over te gaan. Dus een beetje in een hurrie in de buurt van Pier 33 de auto ergens in een parkeergarage geparkeerd, onderweg een ontbijtje met sapje/koffie gescoord en in flinke draf lopen naar de pier.

Alcatraz was leuk! Eerst een inleidend filmpje en snelle kennismaking van een van de oudgevangenen die daar zijn boek, over zijn tijd op Alcatraz, presenteerde. Daarna een spannend ontsnappingsverhaal van twee broers en nog iemand die met lepels gaten in de muren hebben gehakt, van regenjassen een opblaasbare boot hebben gemaakt, de bewakers met nep-hoofden hebben doen denken dat ze nog sliepen etc en dat het nog steeds niet duidelijk is of ze het gehaald hebben. Velen zeggen dat ze de tocht over het water niet overleefd konden hebben, maar in 2003 deed het programma Mythbusters  de ontsnapping na. In een boot van regenjassen wisten de presentatoren de baai over te steken. Martin zou gesmuld hebben van dit verhaal.

Gewapend met een koptelefoon zijn we het cellencomplex doorgelopen. Als gast werd je zo, met gevangenisgeluiden en stemmen van enkele oorsponkleijke gevangenen en bewakers (een soort hoorspel), meegenomen in de tijd dat er nog gevangenen zaten. Julia had de Engelse versie, ik de Nederlandse, waarbij ik zeer regelmatig zeer genoot van het Amsterdamse accent van de bandinspreker die de gevangene moest voorstellen ("Godfer, en danzat mun sister daar!").

Interessant vond ik dat Alcatraz enkele maanden bezet is door native American die er het Indianenland van wilden maken.

's Middags zijn we weer naar het vaste land gegaan. Het begon te regenen en dan is San Fransisco helemaal niets aan. Het is een echte grote stad met heel veel flatgebouwen maar leuke architectuur, modern, veel hippe mensen, veel zwervers ook en regelmatig regenboogvlaggen gezien, maar veel te hectisch. We besloten de stad uit te gaan, richting het zuiden..... richting huiswaarts.....