Carlin: the place where the train stops and the Gold Rush begins

5 januari 2016 - Nampa, Idaho, Verenigde Staten

Ondanks dat Julia zich ziek voelde, gaf ze vanmorgen aan dat ze niet nog een dag in Elko wilde blijven om op te knappen. We zouden naar Winnemucca gaan en dan kijken of we daar meer dan een dag zouden blijven.

Elko is het centrum van de goudmijnindrustrie in Nevada. Het blijkt dat niet alleen vroeger, maar ook nu nog goud uit de mijnen gehaald wordt. Er zijn boeken te koop zoals: “Start Finding Gold, Learn where you can successfully find gold in Nevada”. Rond Elko zijn wat oude goudmijnen (afgesloten voor publiek) in verlaten dorpen. Op het internet zijn zo’n 75 van zulke zogenaamde ghost towns in Nevada te vinden. De meesten zijn opgebouwd in een periode dat met het delven van goud veel geld te verdienen was en weer werden verlaten nadat de mijnen sloten omdat het vinden van goud meer kostte dan het opleverde. Rond Elko zijn er ook een paar. Een zo’n dorpje is Jardidge. Ik heb gisteren nog een documentaire gekeken van een 93 jarige man die daar geleefd heeft. Helaas is de weg naar Jardidge op dit moment vanwege de sneeuw en zo niet begaanbaar.

De weg naar Winnemucca gaat over de I-80. Een saaie weg, maar wel een snelle!

Onderweg zijn we even gestopt in Carlin, waar we bij binnenkomst op een bord zagen dat de trein hier stopte (einde van het spoor van Californië naar Utah) en de Gold Rusch begon.

In Winnemucca (los vertaald: “een moccasin”) leefde de dochter van de chief: Sarah Winnemucca, Over haar las ik dat zij in 1883 een boek heeft geschreven: Life Among the Paiutes: Their Wrongs and Claims. Dit schijnt het eerste autobiografische werk van een Native Americaaanse vrouw te zijn. Ik wilde wel meer weten over deze vrouw, dus toen we aankwamen in Winnemucca raadpleegden we het plaatselijke toeristen informatie bureautje. De vrouw achter de desk vertelde ons dat het museum gesloten was, maar we konden wel een kijkje nemen in de vitrinekasten in het toeristen centrum. Oké, maar de vitrines lieten ons niets zien over Sarah, haar vader, de Paiutenen of andere native Amerikanen, alleen maar foto’s van mannen met cowboyhoeden op, zadels, lasso’s en diverse opgezette beesten. Ook het gegeven dat Butch Cassidy daar de bank heeft overvallen, wordt niet getoond. Tegenvaller! Overigens las ik later tot mijn verbazing dat Butch, net als Farnsworth, ook geboren is in Beaver, Utah.

In Winnamucca was zo te zien weinig te beleven voor ons (veel casino’s en bordelen). Julia voelde zich al wat beter en we besloten door te reizen naar Boise, de hoofdstad van de Amerikaanse staat Idaho. Echter, na circa 6 uur rijden (= 560 kilometer) zijn we gestrand in Nampa (Idaho). De rechtstreekse afstand van Elko Nevada naar Nampa Idaho is 391 km (ongeveer 4 uur en 39 minuten), maar omdat wij via Carlin en Winnemucca reden was de route iets langer …. Pfff, met recht een roadtrip