Eureka!

12 januari 2016 - Fort Bragg, California, Verenigde Staten

Het is zowaar mooi weer! Het zonnetje schijnt en er staat een lekker briesje. Overigens vind ik het zo opvallend dat we legio mensen zijn tegengekomen, hier en elders tijdens onze reis (dus ook in gebieden waar sneeuw lag en/of een ijzige wind stond) in korte broek en t-shirt lopen. Zot gewoon! Zelfs een gezien die al spronpelend door de sneeuw in zijn korte broek en t-shirt een ijsje op liep te peuzelen!!!

Dan heb je ook de groep mensen die op straat wonen. Zo zagen we veel bedelende mensen (voornamelijk mannen) in de vrieskou in Salt Lake City (je zou denken dat de mormomen goed voor hen zorgt, mogelijk is dat zo, maar toch was zaten ze daar met hun dekens over zich heen getrokken te bedelen. Vaak ook met een papier met een tekst waarop staat waarop uitleg staat over hun situatie). In het stadje Eureka waar we nu zijn, hebben we zeer veel "buitenwoners" gezien. Het weer is natuurlijk veel aangenamer, misschien dat je daarom meer daklozen ziet (misschien zijn er elders evenveel daklozen). Gisteren hadden we, tijdens onze wandeling door Eureka, een gesprek met een man vertelde dat hij al jaren op straat woont. Hij zat in een rolstoel en had één schoen aan. Aan de andere voet, die duidelijk opgezwollen was, droeg hij een sok. Hij vertelde dat hij een oud-marinier was. In die tijd was hij jong, klifduiker, zag geen gevaar, dacht dat hij alles kon en maakte een fatale duik. Nu maakt hij gebruik van de nachtopvang, drinkt de dag door bier (uit plastic literflessen waaruit hij tijdens ons gesprek uit dronk) en is het helemaal niet eens met de regering. Die maakt vage beloftes en het zijn allemaal geldgraaiers. Gisterenavond in onze hotelkamer zagen we Obama en zijn laatste State of Union (een jaarlijkse toespraak van de president van de Verenigde Staten tot de leden van het Amerikaanse Congres). Ik vond dat hij het goed deed, ik voel sympathie voor zijn ideeen die hij probeert uit te voeren. Leuk weetje: naast zijn vrouw, die als First Lady diverse mensen mag uitnodigen, had zij een stoel leeg gelaten: to symbolically account for victims of gun violence.

Afijn, we zijn in Eureka. Ik wilde Julia heel graag de Victoriaanse huizen laten zien die hier staan en dat één huis in het bijzonder, namelijk het Carson Mansion. Dit huis staat bekent als het grootste Victoriaanse huis in Amerika. Echt waar, je weet niet wat je ziet: allemaal ballustrades, dakkapelletjes, torentjes, veranda's met decoratieve houtsnijwerkachtige details, geverfd in geel/goene kleuren, prachtige glas in lood in deuren en ramen.... William Carson was een houthakker die dit huis bouwde voor zijn vrouw (????). Aan de overkant bouwde hij een huis voor zijn dochter, zelfde stijl maar iets minder opzichtig: the Pink Lady (roze inderdaad).

Na de wandeling in de auto gestapt, richting San Fransisco. We wilden niet over de highway. Dan kom je dus borden tegen waarop aangegeven staat dat de weg veel bochten heeft en dat de kronkelende weg 22 miles lang is. Afijn, wel genieten (geen sneeuw dus lekker doorrijden), maar het schiet niet echt op. Gestrand in Fort Bragg.....